Subject: Saartalitluse eelnõu arvamuse avaldamiseks
From: "Kristjan Kaldmaa" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, <[email-masked]>, "[email-masked]", "[email-masked]", "[email-masked]", <[email-masked]>, <[email-masked]>, <
Cc: "Karin Maria Lehtmets kliima", "Rein Vaks kliima", "Jaanus Uiga" <[email-masked]>
Date: Fri, 1 Nov 2024 15:16:20 +0200

Tere

Saadame arvamuse avaldamiseks elektrituruseaduse eelnõu kavandi, mis 
käsitleb varustuskindluse tagamist.

Eelnõuga soovime luua põhimõtted, läbi mille tagatakse saartalitluses 
tootmisvõimsuste kättesaadavus. Tegemist on varustuskindluse meetmega, mille 
raames makstakse tootmisvõimsuste pakkujatele nende valmisoleku eest 
hiljemalt alates 2026. aastast, et tagada Eesti territooriumil kuni 1000 MW 
ulatuses tootmisvõimsusi. Antud maht on süsteemihalduri Elering AS-i 
hinnangul vajalik Eesti elektrisüsteemi iseseisva toimimise tagamiseks.

Selleks, et hoida jätkuvalt üleval süsteemi stabiilsuse jaoks vajalikus 
mahus tootmisvõimsusi, ning tagada Eesti elektrisüsteemi saartalitluse 
olukorras toimepidevus, on vaja luua saartalitluse reserv. Saartalitluses 
tootmisvõimsuse kättesaadavuse teenuse eesmärk on tagada elektrisüsteemi 
saartalitluse ajal elektritootmisvõimsuste kättesaadavus tipukoormuse 
katmiseks ja Eesti elektrisüsteemi stabiilne töö. Tegemist on lahendusega, 
mis täiendab tänaseid varustuskindluse meetmeid.

Saartalitluse puhul on tegemist raskendatud elektrisüsteemi toimimise 
olukorraga, kus ollakse isoleeritud teistest elektrisüsteemidest. Arvestades 
geopoliitilist olukorda ja hübriidohte, on oluline tagada Eestile võimekus 
iseseisvalt hakkama saada ka kõige keerukamates olukordades. Eriti oluline 
on see võimekus peale sünkroniseerimist Mandri-Euroopa elektrisüsteemiga, 
mis leiab aset järgmise aasta 8. veebruaril. Kui siiani on Eesti 
elektrisüsteem olnud sünkroonalaga seotud kuue 330 kV elektriühendusega, 
siis pärast desünkroniseerimist jääb neid alles kolm. Seda arvesse võttes 
peab elektrisüsteemi tehniline võimekus saartalitluse olukorraga 
toimetulekuks olema varasemast suurem.

Saartalitluses tootmisvõimsuste kättesaadavuse teenuse hankimise puhul loob 
Elering AS hankimise põhimõtted koos tehnilise kirjeldusega, mis omakorda 
konsulteeritakse turuosalistega järgmisel aastal, arvatavasti mai-juuni 
jooksul. Tegemist on tehnoloogianeutraalse meetmega, ehk kõik võivad sinna 
pakkuda enda võimsust. Valmisoleku puhul peab arvestama, et ettevõtetel 
tuleb tagada 10 päevane võimekus aastas seda teenust pakkuda. Meetme raames 
hangitavad võimsused peavad olema valmis pakkuma oma valmisolekut 2026. 
aasta algusest.

Tegemist on lühiajalise meetmega ning saartalitluses kättesaadavuse teenust 
hangitakse hiljemalt alates 2026. aasta algusest kuni vajaduse ära 
langemiseni, mis saab juhtuda tulevikus kas teist tüüpi reservvõimsuse 
mehhanismi loomisel, näiteks strateegilise reservi või turuülese 
võimsusmehhanismi rakendamisel. Samuti saab see juhtuda, kui turule tekivad 
muude instrumentidega (kas turu vastu või sagedusreservide hanke vastu) 
piisavalt juhitavaid võimsusi.

Palun saata enda kommentaarid  ja ettepanekud eelnõu kavandile hiljemalt 8. 
novembril aadressile [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>   .

Lugupidamisega,

Kristjan Kaldmaa

Varustuskindluse nõunik
Energeetika osakond
Kliimaministeerium

Mob: +372 5885 1135  <mailto:[email-masked]> 
[email-masked]
|  <http://www.kliimaministeerium.ee/> www.kliimaministeerium.ee | 
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn